Prima generatie Suzuki Hayabusa

Suzuki GSX 1300R Hayabusa


Spre sfarsitul anilor '90, intre marii producatori de motociclete din Japonia, exista o competitie nevorbita pentru a crea cea mai rapida motocicleta din lume. Prima companie care a venit cu "cea mai rapida motocicleta din lumea" a fost Kawasaki cu modelul Ninja ZX-11. La putin timp dupa, Honda a intrat in cursa cu modelul CBR 1100 XX (supranumit si "Super Blackbird"), si era determinata sa construiasca cea mai rapida motocicleta de serie din lumea. Numele ales de Honda pentru modelul sau nu este o intamplare sau o coincidenta, existand o specie de pasare numita "Blackbird", iar de asemenea, cel mai rapid avion din lume este Lockheed SR-71 Blackbird.

Suzuki GSX 1300R Hayabusa In anul 1999, Suzuki a acceptat provocarea si a venit cu un model ce nu semana cu nimic din ce s-a vazut pana atunci: GSX 1300R Hayabusa. Se spune ca numele pe care Suzuki l-a dat acestui model, a fost un atac direct la modelul Blackbird de la Honda. Hayabusa in Japoneza inseamna "Soimul Peregrin", care este pradatorul natural al pasarii "Blackbird".
Cand a fost prima oara prezentata publicului, Hayabusa a facut o impresie profunda. Depasea uimitoarea viteza de 312 km/h in functie de conditiile de drum, greutatea pilotului si alti parametri ce puteau influenta viteza maxima. Nici o alta motocicleta nu a mai depasit precedentul record cu asa o marja mare (recordul de viteza precedent era de 286 km/h). Am putea spune ca nu este o mare diferenta, tot ce stim si ne imaginam se schimba. Legile fizicii fac tot posibilul sa te impiedice sa iti atingi scopul de mare viteza.

Dar totusi, ne putem intreba, cum a fost posibil?

Soimul Peregrin In primul rand, forma acestei motociclete a fost inspirata de natura, chiar de catre Soimul Peregrin (n.r. de asemenea, cea mai rapida creatura de pe Pamant). Cand intra in picaj pentru a-si prinde prada, acesta depaseste viteza de 320 km/h)

Fiecare aspect al acestei motociclete a fost creat pentru a sparge recordul de viteza: din far si pana in stop. Roata fata este "invelita" de o aparatoare masiva iar forma carenajului ajuta motocicleta sa "taie" aerul. Rezervorul de combustibil are cate o indentatie pe fiecare parte, cu scopul de a sustine genunchii pilotului in timp ce se ghemuieste pe rezervor in plina acceleratie. In cazul in care pe motocicleta este doar pilotul, exista un capac monopost care ajuta motocicleta sa fie mai aerodinamica.

Acest design iesit din comun al Hayabusei a starnit insa controverse. Multi dintre cei ce o priveau, criticau motocicleta prin prisma formei dar nu si a scopului: acela de a dobora recorduri, acesta fiind principalul criteriu pe care s-a bazat designul non-conformist.

In anul 2009, designerul acestei motociclete, Koji Yoshirua, declara ca a intentionat "...sa creeze un design grotesc care sa produca un impact puternic...".
Si chiar a reusit!

Indeajuns cu informatiile despre aerodinamica, hai sa trecem la ce ne intereseaza mai mult: motorul!!
Prima generatie de Hayabusa a fost dotata de catre fabrica cu un propulsor de 1299 centimetri cubi, patru cilindri in linie, racit cu lichid, 16 valve care erau "coordonate" de doua axe cu came. Motorul era "legat" de o cutie de viteze cu sase rapoarte ce era asistata de un ambreiaj hidraulic. Propulsorul livra o putere de aproximativ 129 kW ( 173 cp) la o turatie de 9500 - 9700 rpm. Pentru a putea atinge aceste performante, Suzuki a folosit un sistem care, la viteze mari, introducea aer sub presiune in cutia filtrului de aer, astfel crescand eficienta arderii combustibilului.

Vilbrochenul folosea un contra balansor pentru a reduce vibratiile. Daca sunt mai putine vibratii inseamna ca motorul poate fi montat direct pe sasiu (anumite motociclete folosesc tampoane de cauciuc intre motor si sasiu) iar acest lucru se traduce printr-o rigiditate crescuta. Daca sasiul este rigid, directia este mai precisa iar pilotul poate sustine un ritm sustinut la viteze mari pe drumurile virajate.

Fiabilitatea propulsorului a fost dovedita in timp de catre proprietari care au facut calatorii lungi si au adunat pe bordul motocicletei kilometraje cu sase cifre. Sub carenajul Hayabusei, atat oameni obisnuiti cat si customizatori au gasit un motor puternic si fiabil, tocmai bun pentru modificari. Stiind ca este un motor extrem de fiabil, niste "nebuni" au pus sisteme turbo, impingand astfel puterea produsa de acest motor la peste 250 cp, fara a schimba internalele motorului (pistoane, biele, arcuri, valve, etc.)

Suzuki GSX 1300R Hayabusa

Suspensia motocicletei a fost aleasa bine, pentru tipul de categorie pe care l-a adoptat. Fiind o motocicleta sport-touring, suspensia trebuia sa ofere o calatorie confortabila si sportiva in acelasi timp, in functie preferinta pilotului, de incarcatura si de reglajele suspensiei. Pentru suspensia fata, inginerii de la Suzuki au folosit o furca inversata, ajustabila complet pe compresie, revenire si pre-incarcare. Pentru suspensia spate, solutia castigatoare a fost un amortizor cu gaz si ulei, reglabil complet (precum si suspensia fata).

Pentru sistemul de franare al rotii fata, Suzuki a folosit doua discuri de 320 mm, impreuna cu 2 etriere Tokico cu 6 pistonase fiecare. Unii spun ca nu a fost cea mai buna solutie, iar sistemul de franare trebuia modificat pentru a oferi acea senzatie de franare puternica pe care toti motociclistii si-o doresc. Pentru a rezolva aceasta problema, proprietarii de Hayabusa au inlocuit pompa de frana clasica cu una radiala, furtunele de cauciuc cu unele otelite, iar placutele de fabrica cu unele performante, astfel marind eficienta de franare. A doua generatie de Hayabusa a venit cu etriere radiale, imbunatatind astfel procesul de franare.

300 In anul 2000, Kawasaki s-a laudat intregii lumi ca un nou model va fi produs: Kawasaki Ninja ZX-12R, cu intentia clara de a detrona Hayabusa. De teama posibilelor accidente produse din cauza vitezelor ridicate, Europenii au inceput sa vorbeasca despre limitarea acestor motociclete sau chiar interzicerea lor pe piata Europeana. Ca o consecinta directa, aceasta cursa nebuna de a produce cea mai rapida motocicleta de serie din lume s-a incheiat iar un acord intre producatorii Europeni si Japonezi a avut loc. Din acel moment, orice motocicleta de serie, nu putea depasi viteza de 300 km/h. Inainte de acest acord, Suzuki Hayabusa a intrat in editia 2000 Millennium Edition of Guinness World Records ca fiind cea mai rapida motocicleta din lume.

Autor: Sarlau Vlad

Ai o motocicleta Suzuki Hayabusa?

Indiferent de modelul de Hayabusa detinut, ne-ar face mare placere daca ai deveni membru!
Este gratuit si nu implica nici o obligatie din partea ta!